twitter
rss

Pagi ni, Puteri ikut atuk bersarapan di luar. Restoran As-Salam. Haa...Tok Cu jangan nak perli-perli ye. Dah tu mana ada kedai melayu buka time raya ni.

Hari ni, cadangnya nak beraya ke rumah opah di Puchong. Tapi mungkin takde rezeki. Opah ke rumah Wan Cik. Puteri kemudian ke Selayang, ke rumah Nek Lang (ibu saudara DD). Tiba di Selayang, Puteri nampak Aunty Shikin di luar. Tak sangka, nenek induk pun ada bersama dengan Tok Leman. Sementara tunggu makan tengahari siap masak, Puteri jamah nasi impit dulu. Sedap betul kuah kacang nenek masak ni. DD sampai mintak bungkus le. Ishhh...pergi raya pun boleh bungkus ke.

Dekat jam 3 petang baru dapat makan nasi. Lauk ayam masak rendang dan pajeri nenas serta lauk sampingan yang lain. Memang berbaloi tunggu. Kebetulan pula Tok Hisham / Nanny (dari Ipoh), Tok Puad (dari Muar) dan nenek Semenyih pun datang. Nenek datang dengan Alang. Aunty Baiti pun ikut sekali. Pak Busu je tak ikut.

Kemudian Puteri ke Taman Medan, Kg Dato Haron. Rumah atuk Leman dan Wan Nab. Yang lain-lain pun ikut sekali. Meriah betul. Kecoh jadinya. Tok Amid pun ada. Datang berbuka puasa. Nak makan mee boleh, nak makan nasi pun boleh. Semuanya ada.

Lepas maghrib berjemaah, baru Puteri balik Nilai. Wan Cu pun ada datang beraya di rumah Siti. Wan Cu baru pulang dari beraya di kampung Tok Cu, di Raub, Pahang.





0 comments: